Szép új Magyarország: a közösségi média álhíreinek anatómiája

Az oroszbarát magyar kormány az elmúlt években mind a fősodorú, mind pedig az alternatív média fölé kiterjesztette hatalmát. 2015 óta trollok, kamuprofilok és Facebook-oldalak helyi hálózata terjeszt – főleg a Kremltől származó – dezinformációt Magyarországon. Ez a jól kiépített rendszer sokféle eszközt használ: álhíreket, manipulált videókat és képeket, valamint gyűlöletbeszédet is bevetnek a harag gerjesztésére. És a figyelem középpontjába természetesen a menekültek kerültek. Ezek a médiumok azt akarják elhitetni, hogy a bevándorlók erőszakosak és brutálisak. Ebben a tanulmányban bemutatok néhány módszert, amiket az álhírek terjesztésére használnak Magyarországon.

Az európai parlamenti választások kampányában a pártok egy része Európa-szerte a bevándorlással és a menekültekkel kampányolt, negatív színnel festve le őket választóiknak. A Political Capital nevű magyar kutatóintézet egy kutatása szerint három kelet-európai országban, Szlovákiában, Csehországban és Magyarországon a kormánybarát médiumok orosz propagandát terjesztettek a közösségi oldalaikon. A kutatás szerint Magyarország éllovas volt az egész EU-t nézve az álhírek terjesztésében. Ez azért volt így, mert Orbán Viktor menekültellenes kormánya ellenőrzi a hagyományos és az alternatív média nagy részét Magyarországon. És mindkettőt álhírek terjesztésére használták.

Szerző: Szentpéteri Izabella

Magyarországon a kormánypárti Facebook-oldalak meglehetősen nagy olvasóközönséget vonzanak. Az egyik legnépszerűbb kormánybarát propaganda-oldal a Facebookon az ELÉG, aminek 147,242 követője van. Ez nagyon magas szám, ha figyelembe vesszük, hogy Magyarország teljes lakossága 9,8 millió fő. Az ELÉG és a hozzá hasonló oldalak gyakran a hagyományos médiához hasonló közönségelérést produkálnak.

Az ELÉG oldala erőteljes nyelvezetű, gyűlölettel teli szövegeket használ, és gyakran utal olyan eseményekre, amik a valóságban nem történtek meg. Ennek a troll-szerű médiagépezetnek a Facebook-posztjait öt csoportra lehet osztani. Vagy a menekültekről posztol manipulált képeket, vagy az ellenzéki pártokat támadja, vagy Soros Györgyről és hálózatáról terjeszt állításokat, vagy Európa keresztény gyökereit „védi” agresszív módon, vagy pedig megpróbál európai politikusokat megszégyeníteni (például azt állítja, hogy a francia elnök, Macron homoszexuális, vagy hogy az Európai Bizottság elnöke, Jean-Claude Juncker alkoholista.) Nagyon fontos kiemelni, hogy ez az oldal nem elszigetelt jelenség. Az itt használt módszerek elég elterjedtek. Ez azért fontos, mert ezek a weboldalak akár a választói magatartásra is hatással lehetnek.

Az ELÉG volt az egyik magyar oldal, amely 2019 áprilisában átvette és terjesztette az orosz RT álhírét a kereszténység elnyomásáról Európában:

Ebben az évben a böjti időszakban az RT arról adott hírt, hogy olasz temetőkben letakarták a kereszteket, hogy ne sértsenek meg más vallású embereket. Ezt a „bombahírt” arra használták, hogy az európai muzulmán közösségek ellen gyűlöletet gerjesszenek. Sok országban a főáramú és az alternatív média egyaránt beszámolt az esetről. Nagy volt a felháborodás, és sokan aggódtak az európai kereszténység helyzete miatt. A keresztek letakarása a böjt alatt azonban régi katolikus hagyomány, ami a böjt bűnbánati elemeit hangsúlyozza. Ez a példa jól mutatja, hogyan torzítják el a propagandisták az igazságot, hogy gyűlöletet gerjesszenek.


Az RT beszámolója a keresztek letakarásáról

Az ELÉG a fenti posztjában nem utal rá, hogy az RT-tól vette át a hírt, a hozzá hasonló Facebook-oldalak azonban ezt gyakran világossá teszik. Például a Világhelyzete.com nevű alternatív médium Facebook-oldala gyakran oszt meg az RT.com-ról származó tartalmakat. Az alábbi posztban például a Világhelyzete.com az RT egyik cikkét osztotta meg arról, hogy a bevándorlóellenes, euroszkeptikus pártok valószínűleg tarolni fognak az európai választásokon. (Bár a Világhelyzete.comnak saját weblapja van, a Facebook-oldalára fókuszáltam, mivel azon keresztül sokkal több embert érnek el.)

Az ELÉG és a hozzá hasonló oldalak gyakran aggódnak amiatt, hogy Európa elveszti keresztény identitását. A Patrióta Európa Mozgalom, ami szintén kormánybarát propagandaoldal, például a következőket posztolta május 28-án, az európai választások után:

A képen három nagyon ijesztő férfi látható, Koránnal a kezükben. A felirat egy dán felmérésre hivatkozik, ám öt perces kutatással ki lehet deríteni, hogy ilyen felmérés nem létezik. Ezt a módszert gyakran alkalmazzák a propagandaoldalak: nem létező felmérésekre és kitalált eseményekre hivatkoznak, hogy rossz színben tüntessék fel a bevándorlókat. A fenti képernyőkép azt is megmutatja, hogy a Facebook algoritmusa Orbán Viktor hivatalos oldalát és egy Milliók Orbán Viktorért nevű oldalt ajánl a Patrióta Európa Mozgalom oldalához hasonló oldalként. A fenti képet a Patrióta Európa Mozgalom az ELÉG oldaláról vette át, így azt is jól példázza, hogy az ELÉG megcsinálja ezeket az ábrákat, más médiumok pedig átveszik és terjesztik. Sőt, egy 2018-as oknyomozó újságcikk azt állította, hogy a Fidesz központi irányítású troll-serege (a „Virtuális Munkatársak”) sokszor kapja feladatként, hogy ELÉG-posztokat osszon tovább. Sőt – és ez is mutatja a Fidesz közösségi médiára irányuló erőfeszítéseit – az ELÉG Facebook-oldalán a Fidesz hivatalos email-címe (kapcsolat@fidesz.hu) van megadva kapcsolatként. (Ezt azonban nem lehet az ELÉG-oldal és a Fidesz közötti kapcsolat perdöntő bizonyítékaként venni, mert – amint azt az Index.hu nemrégiben megírta – úgy tűnik, számtalan magyar Facebook-oldal kapcsolati információját vagy meghackelték, vagy valamilyen furcsa hibának estek áldozatul.)

A vallási identitás elvesztése miatti aggodalmon túl ezek az oldalak olyan félelmeket is kifejeznek, hogy a menekültek beáramlása megváltoztatja Európát. Ezt pedig szerintük „a baloldal hagyja.” A következő posztot az ELÉG osztotta meg:

Az alsó kép rejtélyes utat járt be az interneten. Valóban Párizsban készült, ahogy a felirat is állítja, mégpedig 2017 júliusában. Amikor a kép eredetét kutattam, olasz és spanyol álhír oldalakon többször szembetalálkoztam vele 2019-es cikkekben. Ezek a médiumok azt próbálják megmutatni olvasóiknak, hogy a menekültek káoszt teremtettek Párizsban, és az utcán élnek. Csakhogy a valóságban ezek az emberek azért gyűltek össze, mert Párizs városa kiürített egy menekülttábort. A kép ugyan 2017-ben készült, de az ELÉG-oldal 2019 februárjában posztolta, azt sugallva, hogy mostani párizsi fotóról van szó. A kutatás alatt a Ripost nevű magyar bulvárlap három különböző cikkében is találkoztam a képpel. Mindhárom cikk azt állította, hogy menekültek vannak a képen. Az első cikk szerint a fotó Calais-ben készült, a második szerint Olaszországban, és csak a harmadik állítja a valóságnak megfelelően, hogy Párizsban. Ám még ez a cikk sem említi meg a menekülttábor kiürítését.

A Ripost arra is jó példa, hogy a fősodorú média hogyan terjeszt álhíreket Magyarországon. 2019 tavaszán az úgynevezett „migránskártya” a főáramú és az alternatív propagandaoldalak egyik kedvenc témája lett. A magyar kormány és a kormánybarát média azt állítja, hogy az EU és az ENSZ névtelen hitelkártyákat ad migránsoknak, akik a rajta levő pénzből a határ „megtámadásához” használható eszközöket vehetnek. A propagandaoldalak szerint a pénzt arra is használhatják, hogy az embercsempészeknek fizessenek. A valóságban ezeket a feltöltött debitkártyákat csak olyan menekülteknek adják, akik előtte biztonsági ellenőrzésen esnek át, és kizárólag Görögországban lehet őket használni.  A család nagyságától és attól függően, hogy az adott menekültet étellel ellátják-e vagy sem, a kártyára utalt támogatás összege havonta 90 és 550 euró között van. A program segítségével az ENSZ pénzt spórol, és a menekültek maguknak, helyben vehetik meg az élelmiszert. Így semmi nem megy kárba, és a helyi görög boltokat is támogatják. Ennek ellenére a magyar kormány és a kormánypárti média azt mondja a magyaroknak, hogy hatalmas összegek mennek el ezekre a kártyákra. Például azt állították, hogy a milliárdos Soros György 500 millió eurót költött a programra. A propagandamédia szerint az EU az ilyen programokkal destabilizálni akarja Európát.


Origo, 2019. máricus 31.

Az Origo az egyik legnépszerűbb főáramú médium. Független, színvonalas online újságként indult, de 2017-ben egy kormányközeli oligarcha vette meg, aki propaganda-gépezetté alakította.

A menekültekről szóló propaganda nem csak írott anyagokkal, hanem videókkal is terjed. Ez utóbbiak talán fontosabbak is. A YouTube tökéletes platformot kínál a menekültekről szóló manipulált videók terjesztésére. A Világ Figyelő HírMagazin nevű magyar csatornának több mint 6000 feliratkozója és 4,3 milliós nézettsége van. A csatornára feltöltött videók állítólagos muzulmán terrortámadásokról és bevándorlókról szólnak. A legtöbb videó a magyar közszolgálati televízióból származik. Emellett „nyers”, mobiltelefonnal készített videókat is láthatunk a csatornán. Amikor ezeket a videókat elemeztem, sokszor kötöttem ki orosz weblapokon. A fenti YouTube-csatorna testvére, a Világ Figyelő Magyar Hírek még a VK nevű orosz közösségi médiába is regisztrált. Amikor megpróbáltam a csatorna egy manipulált videójának eredetét ellenőrizni (a videóról kiderült, hogy hamis), a képkockákra rákeresvén egy orosz álhír-oldalon kötöttem ki. A következő képernyőkép innen való. Ez a weboldal a menekültek ellen uszít, ahogy ez az alábbi címből is kiderül, ami magyarul így hangzik: „A terroristák némán kivégezték a túszokat a párizsi színházban. Az épületet megszálló rendőrök szerint száz ember meghalt (frissített videó).”


www.kp.ru, orosz álhír-oldal

A VilágFigyelő 2019. április 4-én posztolt egy videót a magyar közszolgálati televízióból, ami arról számol be, hogy a migránsok le akarják rombolni a görög határra emelt kerítést. A cím szerint: „Már rázzák a kerítést, bármikor elindulhatnak a határ felé.” A tudósítás szerint ez egy összehangolt akció. A „karaván” szó, Donald Trump amerikai elnök nyomán, többször is elhangzik a riportban. A videóról kiderült, hogy manipulált.

Az elmúlt években arra is volt példa, hogy kormányközeli emberek terjesztettek extrém álhíreket. Két évvel ezelőtt az egyik legnépszerűbb, ellentmondásos kormányközeli publicista, Bayer Zsolt posztolt egy videót a blogjára, amin három férfi összever egy negyediket. Bayer azt állította, hogy a videó Európában készült és migránsokat mutat. Később kiderült, hogy a videót 2015-ben Dél-Amerikában vették fel. Nem olyan régen a kormány „troll-hálózata” arról terjesztett videót, hogy egy bevándorló férfi a párizsi metróban vizel. A videó jobb felső sarkában azonban a New York-i metró térképe látszik. Kiderült, hogy a videó egy a tisztább metróért kampány része volt New Yorkban. Egy másik felháborító példa az Origo egy videója. Egy biztonsági kamerás felvételen fiatal férfiak vernek össze egy idősebb nőt. A felvétel az USA-ban készült. Az Origo a képek alá robbanó bombák és „Allahu akbar”-t kiabáló emberek hangját keverte. Arról akarták meggyőzni olvasóikat, hogy az eset Európában történt.

Az itt bemutatott példák csak a jéghegy csúcsát jelentik. A kormánybarát médiumok uralják a magyar közösségi médiát. A Fidesz kétharmados győzelme 2018-ban többek között annak is volt köszönhető, hogy a választók irracionális félelmet és gyűlöletet éreznek a menekültek iránt. Ezt nagyrészt a média gerjeszti – pedig a menekültválság 2017-ben véget ért.