
O C T O B E R  2 0 1 9

MEDIA INFLUENCE MATRIX:

KYRGYZSTAN

Funding Journalism 

Published by CEU's Center for Media, Data and Society (CMDS), Budapest, 2019

Author: Gulnura Toralieva
Editor: Marius Dragomir



About CMDS
The Center for Media, Data and Society
(CMDS) is a research center for the study
of media, communication, and
information policy and its impact on
society and practice. Founded in 2004 as
the Center for Media and Communication
Studies, CMDS is part of Central European
University's (CEU) School of Public Policy
and serves as a focal point for an
international network of acclaimed
scholars, research institutions and activists.

About the Authors

Hungary, 1051 Budapest, Nador u. 9.
Tel: +36 1 327 3000 / 2609

Fax: +36 1 235 6168
E-mail: cmds@ceu.edu

Clara-Luz Alvarez
Floriana Fossato
Ellen Hume
Monroe Price
Anya Schiffrin
Stefaan G. Verhulst

CMDS ADVISORY BOARD

Marius Dragomir is the Director of the Center for
Media, Data and Society. He previously worked for
the Open Society Foundations (OSF) for over a
decade. Since 2007, he has managed the research
and policy portfolio of the Program on Independent
Journalism (PIJ), formerly the Network Media
Program (NMP), in London. He has also been one of
the main editors for PIJ's flagship research and
advocacy project, Mapping Digital Media, which
covered 56 countries worldwide, and he was the
main writer and editor of OSF’s Television Across
Europe, a comparative study of broadcast policies in
20 European countries.

Gulnura Toralieva is a blogger, media activist, the
CEO of “Data Lab”, Head of the Bishkek School of
Public Relations and a Partner at Promotank
Consulting Company, with over 10 years of practical
experience in media, governance and civil society
development. She worked as an Adviser to the
Prime Minister of the Kyrgyz Republic in 2017-2018
and coordinated the Open Government Partnership
(OGP) program as well as the Open Data Initiative.
In 2015, she was the Director of the OSCE Academy
in Bishkek. Previously she led the media and
communications team at the Prime Minister’s office
in the Kyrgyz Republic. Gulnura also worked as an
adviser for USAID’s strategic communications.
From 2010 to 2012, she headed the Department of
Journalism and Mass Communications at the
American University of Central Asia. Gulnura has a
Bachelor’s degree in International Relations from
the Kyrgyz-Russian Slavonic University, a Master's
degree in Science Journalism from the City
University London, and a Ph.D. in Journalism from
the Academy of Sciences of the Russian Federation.

Cover photo: Needpix

The report was done with the participation of
the Promotank Research Institute in
Kyrgyzstan.

About Promotank
Promotank Research Institute is an
independent think-tank in Kyrgyzstan
focusing on research, policy and
implementation of projects in the areas
of economic development, sustainability
and media and information.

https://www.needpix.com/photo/539115/kyrgyzstan-building-fence-biszkek-free-photos-free-images-royalty-free


Special Advisor: Dean Starkman
Media Management and Economics: Philip M. Napoli
Research and methodology: Amy Brouillette
Research and advocacy: Susan Abbott, Minna Aslama
Civil Society & Technology: Kate Coyer
Policy: Francesca Fanucci
Data: Attila Batorfy, Jessie Labov

Director: Marius Dragomir
Editorial consultant: Tom Popper
Research: Eva Bognar, Roni Dorot, Dumitrita Holdis
Design and outreach: Robert Nemeth
Coordinator: Mihaela Groza

ABOUT THE MEDIA INFLUENCE MATRIX

The Media Influence Matrix Project is run collaboratively by the Media
& Power Research Consortium, which consists of local as well as regional
and international organizations. The consortium members are academic
institutions (universities and research centers), NGOs, journalism
networks and private foundations.

CMDS TEAM

MEDIA INFLUENCE MATRIX 
ADVISORY BOARD

https://cmds.ceu.edu/media-power-research-consortium


TA
B

LE
 O

F 
C

O
N

TE
N

TS

Popular News Media

M E D I A  I N F L U E N C E  M A T R I X :  K Y R G Y Z S T A N

F U N D I N G  J O U R N A L I S M

Consumption Trends
 
Key players
 
Funding Trends

Influential News Media 

Key Funders

Non-Governmental Funders
 
Government Funding

Shifts in Journalism Funding

Sources of Funding

FUNDING JOURNALISM

4
 

4
 

6
 

6
 

7
 

12
 

16
 

18
 

18
 

21



4

The media sector in Kyrgyzstan is heavily
dominated by the government through both
ownership and funding. The government funds
a large pool of state-owned media companies,
including newspapers, radio broadcasters and
the public service operator KTRK. According to
our estimates, the government spent some US$
7.6m in the media in 2018, more than 75% of
which was accounted for by the state budget
allocation for KTRK.
 
On top of that, in a move aimed at gaining
loyalty of media outlets, it is believed that the
government is using state-owned companies,
mainly banks and mining firms, or other public
institutions, to fund more media. The value of
these contributions is not publicly available.
According to our calculations, and interviews
with experts and journalists carried out for this
report, we estimate the value of government
funding in the media to be upwards of US$
10m, which is equivalent to roughly half the
value of the advertising market in Kyrgyzstan.
 
Such an overly dominant position of the
government in the media harms the country’s
journalism in many ways.
 
First, most of the media that relies on
government cash is biased in its reporting.
KTRK, one of the most influential broadcasters
in Kyrgyzstan thanks partly to its nationwide
coverage, is a devoted promoter of state
policies and rarely provides alternative points
of view. More than a third of KTRK’s airtime is
filled with state propaganda, recent studies
showed.
 
Second, the government’s intervention in the
media has a distorting effect on the market,
discouraging investments and stymieing
innovation and experimentation. Besides
government funding, a major source of 

SOURCES OF FUNDING

FUNDING JOURNALISM

revenue for the media is the informal financing,
comprising ad hoc contributions made by people
or companies to media outlets as a way to buy
their allegiance. Such support further crips
competition, scaring off investors and preventing
independent news media from becoming
sustainable. Kloop, one of the few independent
outlets in Kyrgyzstan, relies mostly on funding
from foreign donors to operate. In spite of its
attempts to diversify the sources of funding (by
pulling in ad money and charging for training
workshops), Kloop is far from becoming a self-
sustainable outlet in a country where the culture
to pay for news is inexistent and profits in the
news media market are wafer thin.
 
Finally, in spite of the government’s dominance,
the state subsidies to the media are still
insufficient for the state media to properly
operate, raising serious questions about the
longer-term viability of the bloated state-owned
media sector. In a move aimed at wringing more
efficiency and improved performance from the
sector, the government began in 2017 to merge
some of the state media operations, slashing jobs
and funds.
 
However, that is hardly a solution to the major
problems that independent journalism is
grappling with in Kyrgyzstan. Most of the funding
for the Kyrgyz media comes with strings attached,
turning journalists into weapons used to attack the
foes of their media’s owners or funders. The
influence of the media is thus judged by how
successfully they play that role.
 
Philanthropy remains the sole source of support
for independent media. However, its contribution
is a pittance compared to the other sources of
media funding. The philanthropy funding in the
Kyrgyz media during the past decade, some US$
6.1m, is less than two-thirds of the state spending
in one year alone.

Shifts in Journalism Funding

SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING



5

Some Western governments-funded
broadcasters, such as BBC or Azattyk, the local
service of U.S.-supported Radio Free
Europe/Radio Liberty, bring good journalism
to Kyrgyzstan. But even those broadcasters
have tempered their criticism in recent years to
avoid clashes with the authorities.
 
In such a toxic reality, young generations might
deliver the solution as they seek fresh, true,
engaging content. Although television remains
the main source of news and information in
Kyrgyzstan (almost 88% of the Kyrgyz citizens
watch national news), young people are moving
away from the screens. Only 65% of Kyrgyz
people aged up to 24 years of age watch
television. In contrast, roughly 89% of those
older than 52 do so. Already news is the most
consumed form of content on the internet, as
47% of people said in a recent survey.
 
With the internet growth, the popularity of
social media is also increasing. Facebook-
owned WhatsApp is the most popular platform,
used by almost all the country’s internet users.

FUNDING JOURNALISM

The rise of the internet is signally changing media
consumption habits and is likely to trigger
significant shifts in the media sector. For example,
print media outlets that have not invested in
digital products are in a fix. In 2018, three print
publications that didn’t have a website folded.
That is likely to continue.
 
Regrettably though, politicians are also making
inroads in online media. The current president
Sooronbai Zheenbekov and two former
presidents, Almazbek Atambaev and Kurmanbek
Bakiev, among many other politicians, are known
to regularly fund internet media.
 
Given all these trends, it becomes clearer that the
biggest challenge for Kyrgyzstan’s independent
media in the near future will be to build a business
model that would allow them to operate
independently, grow their audience and compete
in an overly politicized market.

SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING



6

Television remains the main source of news and information for the Kyrgyz. Some 93% of the
Kyrgyz population receive political and economic news and information on television, according
to data from November 2017 from a survey carried out by the International Republican Institute
(IRI), a Washington, D.C.-headquartered NGO.[1] Almost 88% of the Kyrgyz citizens watch
national news. Religious shows are also popular, being watched by 12% of the viewers.
 
In contrast, consumption of radio programs and newspapers as key news and information
sources has declined considerably in the country. During the period 2015-2017, their audience
went down from 27% to 16% for radio and from 35% to 19% for newspapers. 73% of the people in
the country did not listen to radio and 59% did not read newspapers in 2016, according to the
IRI’s survey.
 
But although television remains the leader in terms of news consumption, it is constantly losing
traction among young people. Some 65% of Kyrgyz citizens aged up to 24 years watch television.
In contrast, 89% of people over 52 years of age do so. The internet has played a major role in
these media consumption changes in Kyrgyzstan. Between 2015 and 2017, the share of people
with access to internet (those who access the internet every day) more than doubled from 11% to
some 25%.
 
Increasingly, the Kyrgyz go online to communicate and access content. News is the most
consumed type of online content, as indicated by 47% of respondents, according to data from IRI.
At the same time, people in Kyrgyzstan are becoming increasingly mobile. An annual survey
conducted by IRI and Gallup found that 62% of internet users used smartphones in 2017, a
significant increase form 48% in the previous year. Generally, 89% of internet users accessed the
internet through mobile phone in 2017, a 4 percentage point increase compared to 2016. In rural
areas, mobile phone is the main device used to visit the internet. 94% of users in village go online
through a mobile whereas 83% of people in urban areas do that.
 
As more people go online, the popularity of social networks is also growing fast. People in
Kyrgyzstan are increasingly moving from news websites to social networks where they subscribe
or follow the pages of their preferred online publications. Messenger platforms are the most
visited online service (54%) followed by news portals with 29%. However, many people use a
combination of the two as people often receive news mainly through messenger platforms.
 
Among messenger services, Facebook-owned WhatsApp has quasi-monopoly, 96% of internet
users accessing the platform. Overall, 84% of users get their news through WhatsApp.
 
People generally prefer to access news through messengers mostly because these platforms are
concise and simple, according to 51% of the respondents in a survey conducted by Media Policy
Institute, a Kyrgyzstan-based NGO, but also because information is presented in more attractive
formats, including images and video clips (according to 45% of the respondents in the same 

FUNDING JOURNALISM

Popular News Media

POPULAR NEWS MEDIA

Consumption Trends

[1] Public Opinion Survey Residents of Kyrgyzstan, 19 November 2017-2 December 2017, available online at
http://www.iri.org/sites/default/files/2018-2-5_iri_poll_presentation_kyrgyzstan.pdf (accessed on 15 July 2019).

http://www.iri.org/sites/default/files/2018-2-5_iri_poll_presentation_kyrgyzstan.pdf


7

survey). Others indicated that they use messengers because their friends do (42%) and because it
is easy to search for information on these platforms (37%).[2]
 
As to social networks, almost half of the population uses them (46%). Three quarters of youth
aged 14 to 24 have social media accounts in Kyrgyzstan. Russian-owned Odnoklassniki.ru
dominates with 53% of the Kyrgyz users followed by Facebook (35%) and Vkontakte.ru (another
Russian owned network) with 14%, according to 2016 data from IRI Gallup. (See a detailed analysis
of the role of technology companies in the media in Technology, Public Sphere and Journalism: Kyrgyzstan,
Media Influence Matrix)
 
While the use of social media to communicate decreased from 83% in 2016 to 70% in 2017, the use
of the platforms to read news increased from 34% to 41% during the same two years. In terms of
engagement on social networks, likes and reposts are the most frequent (54%) followed by
comments (38%) and writing posts/posting images and video (18%).
 
One major change noticed in media consumption in the country was the growing use of Kyrgyz
language, particularly online. According to the Media Policy Institute, 78% and 65% of people
watch television and consume online content in Kyrgyz language, respectively. In 2017, users of
social networks accessed mainly Russian-language content; back then, better access to internet
was available only in big cities. With expansion of mobile internet in the regions, primarily in
small towns and villages, the number of users of Kyrgyz-language content has hiked.

FUNDING JOURNALISM
POPULAR NEWS MEDIA

[2] “Отчет по итогам исследования уровня медиаграмостности в Кыргызской Республике” (Report of the research on media
literacy in Kyrgyz Republic), Media Policy Institute, 2018, available online at http://prevention.kg/wp-
content/uploads/2019/01/Уровень-медиаграмотности-населения-в-КР.pdf (accessed on 15 July 2019).
[3] The multiplex is a bundle of digital services that have been digitized, compressed and combined to be delivered to users.
Industry experts also use the term when they refer to the actual digital transmission operation.

Key Players

Television

In May 2017, Kyrgyzstan completed the transition to digital
broadcasting, a major technological shift from analog that made
space for more broadcast operators. Part of the process was the
donation of two digital multiplexes[3] to the private operator
Digital Technologies whose owner is Kim Aleksandr Isaevich, a
local businessman. A total of 21 private television and radio
companies joined Digital Technologies’ transmission platform.
Thanks to the digital switchover, citizens have gained access to a higher number of free-to-air
television channels than before.

http://prevention.kg/wp-content/uploads/2019/01/%D0%A3%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D1%8C-%D0%BC%D0%B5%D0%B4%D0%B8%D0%B0%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D1%82%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B8-%D0%BD%D0%B0%D1%81%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%8F-%D0%B2-%D0%9A%D0%A0.pdf


8

To ensure that the population has access to a minimum number of television and radio channels,
the Kyrgyz Government approved in 2014 a set of regulations that establish what is known as the
social package of television and radio channels, a list of channels that must be carried free-to-air
by all transmission companies.[4] The social package consists of television and radio channels
run by companies funded from the state budget or founded by public institutions. The social
package is free of charge and available unscrambled[5] for the entire population.

FUNDING JOURNALISM
POPULAR NEWS MEDIA

[4] The Regulation on the introduction of the social package of television channels as of 23 June 2014, №349, available online at
http://cbd.minjust.gov.kg/act/view/ru-ru/96595/30?cl=kg-kg (accessed on 10 June 2019).
[5] The Regulation on the introduction of the social package, cit., p.2.

Digital geographies

Availability of television channels in the main regions of Kyrgyzstan, 2019

Source: Ministry of Culture, Information and Tourism

List of television operators included in the social package, 2019

Kyrgyz Television and Radio Broadcasting Corporation of the Kyrgyz Republic (KTRK)

Public Television ElTR

MIR (national branch)

CJSC Channel 5

KTRK Balastan (children-youth television channel)

KTRK Madaniyat (cultural-educational television channel)

Media holding Pyramid

Batken regional public broadcaster

Jalal-Abad regional public broadcaster

Issyk-Kul regional public broadcaster

Naryn regional public broadcaster

Talas regional public broadcaster

Chui regional public broadcaster (Sary-Ozon)

Regional public broadcaster Yntymak

http://cbd.minjust.gov.kg/act/view/ru-ru/96595/30?cl=kg-kg


9

The public media corporation KTRK airs daily an average volume of 123 hours of television
broadcasting and 75 hours of radio broadcasting.[6] The corporation now runs six television
channels: the Public First Channel, Sport, Music, Balastan (focused on children programming),
Ala-Too 24 (specialized in news and current affairs), Madaniyat. Tarykh. Til (focused on culture
and education).
 
KTRK has the highest signal coverage in Kyrgyzstan, close to 95% of the population. It broadcasts
in the Kyrgyz (state) and Russian (official) languages. In addition, KTRK television channels
stream their programs online.
 
On average, 15% of all citizens aged 14+ watch KTRK daily. KTRK Music comes second followed
on the third place by Channel One Russia, the largest television channel in Russia. Four
television channels operated by KTRK appear among the top 10 most viewed channels in
Kyrgyzstan.[7]
 
The state also owns some other television and radio companies. One of them, ElTR, which
provides nationwide broadcasting, has more than one million viewers, a record only achieved by
KTRK.[8] In 2010, In 2010 the government nationalized two private broadcasters through a
decree: Pyatyi (Fifth) Channel and Pyramid. At the time, Channel 5 and Pyramid had healthy
ratings, but following the takeover by the government, they lost almost all their influence.
 
Pyatyi (Fifth) Channel used to be owned by Kurmanbek Bakiev, a former president. Following
the collapse of his regime, the channel was taken over by the government. However, attempts to
adopt legal provisions that would clarify the legal status of the Pyatyi failed. Pyramid used to
have various owners. During the presidency of Askar Akaev, it was technically owned by his son-
in-law. After Mr Akaev was exiled, the broadcaster was bought by Invest-Media, a company
whose owners included an individual who had the same name as a relative of Mairam Akayeva,
wife of the ousted president. Pyramid was also nationalized after the April 2010 revolution that
led to the ousting of Mr Bakiev. Today the channel is owned by a state-controlled property
management fund.
 
At the moment, there are discussions both in the local media community and in Jogorku Kenesh
(the Kyrgyz Parliament) about the need to reduce the number of state-owned broadcasters as
many experts and civil society groups question the state budget spent on these operations. Thus,
proposals to denationalize these channels have been circulated by civil society members and
activists.

FUNDING JOURNALISM
POPULAR NEWS MEDIA

[6] The Strategy of KTRC Development for 2017-2019, p. 13, available online at http://www.ktrk.kg/static/files/strategy2017-
2019.pdf (accessed on 15 June 2019).
[7] “Медиа предпочтения населения Кыргызстана” (Media preferences of people in Kyrgyzstan), M-Vector, 2017, available
online at http://soros.kg/wp-content/uploads/2017/12/Otchet-Mediapredpochteniya-naseleniya-KR-8-volna.pdf (accessed on
15 July 2019).
[8] See more about ElTR Kyrgyzstan on the station’s website at http://eltr.kg/ru/o-nas-2/ (accessed on 10 June 2019).

http://www.ktrk.kg/static/files/strategy2017-2019.pdf
http://soros.kg/wp-content/uploads/2017/12/Otchet-Mediapredpochteniya-naseleniya-KR-8-volna.pdf
http://eltr.kg/ru/o-nas-2/


10 FUNDING JOURNALISM
POPULAR NEWS MEDIA

[9] Svetlana Moiseeva. “Общественный первый канал стал самым рейтинговым в Кыргызстане” (The Public first channel
has become the top rating one in Kyrgyzstan), Vecherny Bishkek, 13 December 2013, available online at
https://www.vb.kg/doc/255038_obshestvennyy_pervyy_kanal_stal_samym_reytingovym_v_kyrgyzstane.html (accessed
on 22 July 2019).

The newspaper Super Info, in Kyrgyz language, is considered to be the most circulated
publication in print, with a third of the population reading it, according to local surveys.
Vecherny Bishkek (Evening Bishkek), published in Russian, is the second most popular
newspaper. Super Info and Vecherny Bishkek are also the most preferred newspapers in urban
areas whereas in villages Super Info and Daryger are the most popular.

Paper versions of print media are read by 42% of people, 54.5% of
whom share the newspapers with others to read, usually three or
more people, according to data from M-Vector, a local market
research company. Russian-language publications are read by
23.9% of the print media consumers.

Print

[10] Аidai Erkebaeva. “КТРК возглавил рейтинг телеканалов в Кыргызстане, но проиграл в Бишкеке” (KTRK was the leader
of rating of television channels in Kyrgyzstan, but it lost in Bishkek), Kloop, 13 December 2017, available online at
https://kloop.kg/blog/2017/12/13/ktrk-vozglavil-rejting-telekanalov-v-kyrgyzstane-no-proigral-v-bishkeke/ (accessed on
22 July 2019).

The television players

Most popular TV stations in Kyrgyzstan, by daily audience share (%), 2012-2017

n/a: not available
Source: M-Vector, CMDS

In 2013, Public First Channel of KTRK had the highest ratings in the Kyrgyz television market,
even more popular than the Russian First Channel (ORT).[9] In 2017, the situation changed, but
only slightly. KTRK’s flagship channel was still in the first place in Kyrgyzstan. However, in the
Bishkek market it was only the sixth most watched broadcaster. Residents of the capital city
preferred Russian television channels, the Russian First Channel[10] being the most watched in
the city.

https://www.vb.kg/doc/255038_obshestvennyy_pervyy_kanal_stal_samym_reytingovym_v_kyrgyzstane.html
https://kloop.kg/blog/2017/12/13/ktrk-vozglavil-rejting-telekanalov-v-kyrgyzstane-no-proigral-v-bishkeke/


1 1 FUNDING JOURNALISM
POPULAR NEWS MEDIA

Daily readings

Most popular daily newspapers in Kyrgyzstan, by 2018 circulation, 2013-2018

n/a: not available;
*Founders are Viktor Zapolskiy and Svetlana Krasilnikova;

**It was earlier reported that owner was Ilim Karypbekov, followed later by Omurbek
Babanov and the Social Democratic Party of Kyrgyzstan (SDPK).

Source: CMDS based on data from publishers

Radio has been steadily losing its popularity as a source of news and
information. According to research on media preferences, the
number of listeners declined by 16 percentage point between 2015
and 2017 to 76%. More recent data from the Media Policy Institute
indicated that only 46% of the Kyrgyz listened to radio in 2018. The
decline is connected to the increasing popularity of television
channels that offer music content as well as the shift to the internet
of the audiences interested in listening to music.

Radio

Online News

popular websites are search engines and social networks followed by video-sharing platforms.

News portals have been slow in developing a strong presence
online. Only three of the 20 most popular websites in
Kyrgyzstan are news portals. One of those is Sputnik, the online
portal of the Russian state-sponsored news operation in charge
of serving foreign audiences. Only eight of these 20 websites are
Kyrgyz-born; among the top 10, only one is local. The most



1 2

Top portals

FUNDING JOURNALISM
POPULAR NEWS MEDIA

*the channel was owned by Kylych Sultan until 24 May 2019, according to
data from the Ministry of Justice;
**he is also one of the founders;

***it is part of Akipress
Source: Alexa, Ministry of Justice, CMDS, company data

Most popular websites in Kyrgyzstan, 2019

Funding Trends

Media in Kyrgyzstan are funded from three main sources: the state budget, informal payments
(people or companies who directly bankroll media outlets) and advertising revenues. However,
the state and informal contributions account by far for the largest part of the funding in the
media sector. 
 
Funding is one of the biggest problems of media in Kyrgyzstan. Finding a business model that
allows media outlets to both preserve the quality of journalism and the freedom of their editorial
coverage is extremely difficult because of a combination of factors including the disproportionate
intervention of the government in media financing, the weak advertising market and the
instrumentalization of the media (where entrepreneurs and politicians fund media from their
own pockets as they see media channels as a tool rather than a public service or a market
player).
 
Cases of media outlets able to generate sufficient cash flow on their own to assure their
independence are rare. They are privately owned companies that secure financing through grants
and ads: Kloop.kg (which finances itself mostly through grants and income generated from paid
trainings for journalists), Kaktus.kg (surviving thanks to grants and advertisements), and 24.kg and
Super.kg (that both base their business model fully on advertising). By not taking money from
politicians or authorities, these media are free to define their own editorial policy and can afford
to critically cover the political power.
 
The tone and angle of the news coverage by most of the other news portals show that they are
financially supported by certain politicians.



1 3 FUNDING JOURNALISM
POPULAR NEWS MEDIA

Television

[11] Рынок теле – и радиорекламы Кыргызстана январь – март 2018 г (Market of television and radio advertising in
Kyrgyzstan, January-March 2018), Expert, 2018 available online at http://www.expert.kg/ru/monitoring/186 (accessed on
22 July 2019).

Most of the television stations in Kyrgyzstan survive
thanks to informal payments or state subsidies. The
share of advertising in their annual budgets is very low.
In Q1 2018, NBT, KTR and NTS were the largest
recipients of ad dollars in Kyrgyzstan, accounting
together for nearly a third of the total television ad
spend, according to data from Expert Consulting Agency,
a local consultancy.[11]

Television ads

Key television players by share of advertising revenue, 2018

Source: Expert Consulting Agency

http://www.expert.kg/ru/monitoring/186


1 4

Informal sponsors

FUNDING JOURNALISM
POPULAR NEWS MEDIA

Source: Focus group discussions and interviews with experts in Kyrgyzstan

Key funders of television stations in Kyrgyzstan

No institution publishes financial data of media companies in Kyrgyzstan. Generally, the monthly
budget of a television broadcaster ranges between KGS 2m (US$ 28,700) and KGS 3m (US$
43,000) for an organization with a team of 40 to 50 people. Larger broadcast groups operate with
higher budgets. These figures include expenditure and rent.

Radio

In Q1 2018, three radio stations, Evropa Plus, Kyrgyzstan Obondory and Tumar, led on the radio
ad market with a combined share of the total radio ad spending close to 60%.

Radio ad revenues

Key radio station groups by share of advertising revenue, 2018

Source: Expert Consulting Agency



1 5 FUNDING JOURNALISM
POPULAR NEWS MEDIA

Print and Online

The three nationwide newspapers in operation in Kyrgyzstan generate revenues on their own,
without getting financial support from the state budget. With internet penetration growing fast in
the country, the printed publications have been experiencing difficult times as people have been
increasingly turning to the internet for the kind of information that newspapers offer in print. A
2018 survey from Media Policy Institute found that television remained the main source of news
and information (94% of respondents) whereas newspapers in print format were preferred by
63.7% of adults above 40.[12] Data from M-Vector show that mainly people living in rural areas
read newspapers.
 
In search of a new business model, many newspapers have expanded online either through their
websites, or pages on social media (Facebook, Twitter and Instagram). Growing their digital
footprint helped print media remain popular and attractive to advertisers.
 
In the digital space, Super Info is the most popular news portal among the news suppliers that
also produce print newspapers. According to Shaista Shatmanova, the newspaper’s manager,
Super Info has on average 100,000 visitors on its website every day.
 
Politicians oftentimes sponsor content in their own media (if they have one) or finance
publications and pay journalists working for other media to attack their opponents. They are
known of bankrolling media that publish fake news, according to experts and journalists
interviewed for this report. Some of these informal sponsors of print media include the Temir
Sariev, a former Prime Minister, Naryman Tyuleev, former mayor of Bishkek, Akhmatbek
Keldibekov, the former Speaker of Parliament, Kurmanbek Bakyiev, ex-President of the country
who fled Kyrgyzstan,  and Abdel Segizbaev, former Chairman of the State Committee for
National Security (SCNS), Kyrgyzstan’s intelligence service.
 
Internet publications are financed by the ex-president Kurmanbek Bakiev, the present president
Sooronbai Zheenbekov and the previous president Almazbek Atambaev.  Other sponsors of
online media (openly or secretly) include the opposition politicians Omurbek Tekebaev and
Ravshan Zheenbekov, the former mayor of Bishkek, the Kyrgyz capital city, Nariman Tyuleev,
and the former MPs Akhmatbek Keldibekov and Osmonbek Artykbaev.
 
According to editors of internet publications interviewed for this report, online media operate
with a monthly average budget ranging between KGS 500,000 (US$ 7,200) for outlets employing
up to five people, and KGS 1.5m (US$ 21,500) for outlets with a staff of eight to 20 people.
 
The biggest challenge for news media is to successfully migrate to a new, online-based business
model, which seems to be the only way for older print publications to survive. The printed
newspapers that launched their own websites and invested in digital are still in operation. Those
who didn’t do that succumbed in the end. In 2018 alone, three print newspapers without a website
folded.[13] At the same time, several new journalistic projects were launched in Kyrgyzstan in
recent years, all online portals. They have financed themselves to date mainly from grants from
donors and advertising. The most entrepreneurial of these portals is Kloop.kg, which, in its
attempt to become less reliant on donors, has been actively looking for new sources of revenues.

[12] The Report on results of the survey on media literacy in the Kyrgyz Republic, Media Policy Institute, Bishkek, 2018,
p. 20, available online at http://soros.kg/wp-content/uploads/2018/03/Otchet-po-itogam-issledovaniya-
mediagramotnosti-v-KR.pdf (accessed on 10 June 2019).
[13] "С начала месяца в Кыргызстане закрылись три газеты” (Since the beginning of the month three newspapers shut
down in Kyrgyzstan), KNews, 15 November 2018, available online at https://knews.kg/2018/11/15/s-nachala-mesyatsa-v-
kyrgyzstane-zakrylis-tri-gazety/ (accessed on 28 July 2019).

http://soros.kg/wp-content/uploads/2018/03/Otchet-po-itogam-issledovaniya-mediagramotnosti-v-KR.pdf
https://knews.kg/2018/11/15/s-nachala-mesyatsa-v-kyrgyzstane-zakrylis-tri-gazety/


1 6 FUNDING JOURNALISM
INFLUENTIAL NEWS MEDIA

The new digital generation

Source: CMDS

Prominent news portals operating in Kyrgyzstan, 2019

Influential News Media

The public media corporation KTRK is one of the most influential broadcasters in Kyrgyzstan
thanks partly to its footprint (the largest in the country), which gives it access to most of the
country’s households. It is also known as a key player with a significant role in shaping public
opinion at the regional level.
 
State media, consisting of 34 district newspapers, 12 regional newspapers, six regional television
and radio broadcasters and three nationwide newspapers, have a small audience and hence are
less influential. However, that is not the case for KTRK. Although officially KTRK is a public
service broadcaster, its programs only promote the state policies without providing alternative
points of view, according to the results of a content analysis research project, carried out as part
of the work on this report. The research consisted of an analysis of more than 60 television
programs that were aired between December 2018 and February 2019. The analysis showed that
more than a third of KTRK’s airtime is devoted to state propaganda. Political leaders use KTRK as
a platform for their public speeches whereas opinions of competent experts are rarely aired,
especially if they are not coming from the public sector and express points of view unfavorable
for authorities. Overall, KTRK only airs information that is approved by the authorities although
its mission is to provide objective and unbiased reporting to its viewers whose taxes are used to
fund the broadcaster. (See more about the financial model of the KTRK in the Government Funding
section of the report)
 
As the majority of the private media are funded by politicians, the influence of the media in
Kyrgyzstan is judged by how successfully they attack the opponents of their funders and how well
they promote their sponsors. The media, especially online media, funded by politicians often
disseminate unreliable information, mostly in the Kyrgyz language.
 
The manipulation of media partly explains why people’s trust in journalists has been dwindling in
recent years. According to M-Vector, the public trust in information and news seen, read and
heard in the media sits at 6 on a 10-point scale (where 1 indicates lack of trust and 10 the highest
level of trust). 
 
A notable level of influence in the Kyrgyz media is exerted by foreign outlets. In the past, the
Russian media had significant influence in Kyrgyzstan, a legacy mostly of the Soviet era. But with
the rise of online media, the situation has dramatically changed. Today, media outlets such as 



1 7 FUNDING JOURNALISM
INFLUENTIAL NEWS MEDIA

Azattyk (meaning “freedom” in Kyrgyz), the Kyrgyz service of the U.S. Congress-funded Radio
Free Europe-Radio Liberty, and British Broadcasting Corporation (BBC) Kyrgyz language service
as well as the Turkish and Chinese media operate in Kyrgyzstan. Moreover, local television
channels increasingly embed in their schedules programs aired by international media including
BBC and EuroNews, a Lyon-headquartered pan-European channel. For example, KTRK devotes
big chunks of its airtime to rebroadcast BBC World News programs.
 
Special attention has been paid by the government to Azattyk radio, which has been operating in
the country since Kyrgyzstan gained independence in 1991. The relations between the political
power and Azattyk have been strained for many years because of Azattyk’s objective coverage,
revealing wrongdoings by authorities, taking measures to make its work difficult. For example, the
government in the past routinely pressured broadcasters to stop carrying Azattyk programs.[14]
 
BBC started broadcasting in Kyrgyz language in 1996. At the beginning, it was only airing five
minutes a day, but its programming lengthened to 30 minutes today. Azattyk and BBC programs
are considered by local experts a model that Kyrgyz journalists should follow to be able to apply
international standards of journalism in their coverage. 
 
However, a few media experts interviewed for this report noted that both Azattyk and BBC took a
softer approach in their coverage of the political power in recent years, criticizing authorities less
than in the past. One likely reason is a decision in the past made by the Prosecutor General’s
Office to lodge a lawsuit attempting to protect the honor and dignity of the President Almazbek
Atambaev. Following a visit to Kyrgyzstan made by Thomas Kent, the head of Radio Free Europe-
Radio Liberty, the Prosecutor General’s Office dropped the lawsuit.[15] Following this incident,
local media experts say that the station tempered its coverage to avoid tensions with the
authorities. 
 
Besides the Russian, international and American media, Kazakh, Uzbek and Tajik channels
broadcast in Kyrgyzstan have significant influence in the country’s border areas. Kazakh television
channels such as Elarna, Khabar and KTK are rebroadcast in the Chui region, in northern
Kyrgyzstan, and in Bishkek. However, they meet competition from a high number of Kyrgyz
television channels available in these areas. In other regions, especially in the southern part of the
country, the situation is more problematic. People living in Tajikistan bordering area of the
Zhanyzher aiyl okmotu often prefer programs aired from neighboring Tajikistan and Uzbekistan
rather than locally produced content.
 
The Russian television channels are also very popular in Kyrgyzstan, with First Channel leading
the pack. Some six years ago, First Channel was even more popular in Kyrgyzstan than KTRK. The
situation has changed since, several Kyrgyz stations having now more viewers than First Channel.
 
The most influential religious media is the YouTube channel of a former mufti of Kyrgyzstan,
Chubak ajy Zhalilov, who has gained massive popularity recently. His channel, Nasaat Media has
some 440,000 subscribers. On YouTube, Zhalilov’s channel is less followed than the channels run
by Azattyk and Super Info, but more popular than other key players including AKIpress, Sputnik
and Kaktus. (See more about Zhalilov in the Influencers section of the report Government, Politics and
Regulation: Kyrgyzstan published as part of the Media Influence Matrix)

[14]"Under pressure, Kyrgyz stations halt RFE/RL programming,” CPJ, 16 March 2010, available online
at https://cpj.org/2010/03/under-pressure-kyrgyz-stations-halt-rferl-programm.php (accessed on 12 October 2019).
[15] “Kyrgyz President Asks Prosecutors To Drop Lawsuits Against RFE/RL,” RFE, 12 May 2017, available online at
https://www.rferl.org/a/kyrgyzstan-president-atambaev-drops-lawsuits-against-rferl/28482331.html (accessed on 10 June
2019).

https://cpj.org/2010/03/under-pressure-kyrgyz-stations-halt-rferl-programm.php
https://www.rferl.org/a/kyrgyzstan-president-atambaev-drops-lawsuits-against-rferl/28482331.html


1 8 FUNDING JOURNALISM
KEY FUNDERS

Key Funders

Non-Governmental Funders

The advertising market in Kyrgyzstan was estimated by industry experts at roughly US$19m in
2017. The following year, it increased by more than 8% year on year to nearly US$ 21. Most of the
ad spend is attracted by television, which in 2018 accounted for more than 83% of the total ad
spend in the country’s broadcast sector.

In recent years, the Kyrgyz advertising market has experienced considerable changes. One of the
key shifts in the market was the growth of the internet ad spending: between 2002 and 2012, it
leapt from almost zero to some US$ 500,000. The sector’s share in the total ad market, however,
remains small, representing less than 3% in 2012, which shows immense potential for growth in
this area.
 
In the last years, a major change on the Kyrgyz market was the increase of the number of mass
media, which leads to more competition as the ad spend has grown at a much slower speed. Most
advertisers prefer working with private media. A common habit among advertisers that affects
the quality of journalism and information in the country is the purchase of space in the media to
post PR materials, which are then shared by advertisers on their own social media accounts.

Advertising

Commercial break

Kyrgyzstan’s advertising market, in US$m, 2015-2018

Source: Expert Consulting Agency

The business media segment is not yet developed. Only a few media outlets catering to the
business community are in operation, the most read and influential being Tazabek.kg,
Akchabar.kg, and Economist.kg.



1 9 FUNDING JOURNALISM
KEY FUNDERS

[16] Market of television and radio advertising…, Expert, cit.

Some of the large advertisers such as mining companies, mobile operators, banks, state-
controlled companies and private universities regularly conclude partnerships with media
companies, which involve content-related deals, for periods ranging between several months and
a year. The advertising peak though for media companies is the electoral years when media
outlets generate the largest amount of revenue.
 
When it comes to media segments, pharmaceutical companies and wholesalers prefer television,
radio and outdoor ads. In contrast, small-size companies promote their products independently
through social media. Generally, there is an upward tendency for greater demand of internet
advertisements, which prompts media outlets to increasingly focus on improving their work
online. 
 
The ad spend on television increased in Q1 2018 by 28% year on year, according to Expert
Consulting Agency.[16] Ad spend on radio, in contrast, only grew by 4.1% in the same period,
which shows the still high appetite for television among advertisers.
 
The 10 most advertised product and service categories in Kyrgyzstan accounted in 2017 for some
82% of the total television ad spend. In radio, that figure is 7 percentage point higher. On
television, the largest ad category is pharmaceuticals followed by telecommunications and non-
alcoholic drinks, according to 2017 data from Expert Consulting Agency.[17]

[17] Рейтинг 10 наиболее крупных рекламодателей и рекламируемых товарных категорий на радио и телевидении за 2017
год (Top 10 largest advertisers and advertised product categories on radio and TV in 2017), Expert, 2017, available online at
http://www.expert.kg/ru/component/content/article/2-monitoring/179--10-2017- (accessed on 20 July 2019).

Advertising leaders

The largest ad spenders on television, 2017

Source: Expert Consulting Agency

http://www.expert.kg/ru/component/content/article/2-monitoring/179--10-2017-


20 FUNDING JOURNALISM
KEY FUNDERS

Since 2009, some US$ 6.1m in philanthropy funding from foreign countries has been spent on
media in Kyrgyzstan, according to data from Media Impact Funders (MIF), one of the few sources
of financial data in this area.
 
According to local experts interviewed for this report, however, the overall figure of the financing
invested by philanthropies in the Kyrgyz media is much higher. For example, the figure from
MIF doesn’t include financing from Internews Kyrgyzstan, a media development agency using
United States Agency for International Development (USAID) money to invest in media outlets in
Kyrgyzstan.[18]
 
The Foundation to Promote Open Society[19], the philanthropy vehicle of the investor George
Soros, and National Endowment for Democracy (NED), a soft-power donor using cash from the
U.S. government, led the philanthropy pack, their grants in the media accounting for nearly three
quarters of the total philanthropy money pumped into the Kyrgyz media, according to data from
MIF. In 2018, the Soros Foundation-Kyrgyzstan had its own budget of over US$ 523,000 for
media development.[20] According to NED’s own figures, in 2018, the endowment spent over
US$ 1.36m in media development in Kyrgyzstan.
 
However, philanthropy funding doesn’t have any tangible impact on the overall market for
various reasons. First of all, it is a very small amount of financing compared to money coming
from other sources, especially government. For example, in 2018-2019, Internews supported 12
media outlets in Kyrgyzstan, but the size of the grants, ranging between US$ 25,000 and US$
50,000, can hardly tip the balance in the Kyrgyz media.[21]
 
Moreover, only part of the financial support from philanthropic organizations goes into
financing the core operations of media outlets, some of it supporting activists and NGOs that
work for and with the media. According to MIF, the largest recipient of philanthropy funding in
the Kyrgyz media is the Taalim Forum, which is a local NGO focused on educational activities. It
received much of its grant money from the Christensen Fund, a San Francisco-headquartered
private foundation. Various UN agencies, the German media development center DW Akademie
as well as the US Embassy and several European Union embassies in Kyrgyzstan regularly support
media in Kyrgyzstan. However, they mostly fund training, media engagement or media literacy
projects (which are all useful and important), and only rarely media production as such.
 
But although philanthropy funding can’t change the power dynamics in the Kyrgyz media, it is
the only source of funding that helps the independent media sector in Kyrgyzstan, however
small, to survive. For example, Kloop, a news media outlet (which was awarded grants by Soros
Foundation-Kyrgyzstan, NED, the Christensen Fund and Hivos, a Dutch development aid
organization, among others), wouldn’t be here today without the donors’ intervention.

[18] Internews, “Содействие стабильности и миру в Центральной Азии” (Promoting stability and peace in Central Asia),
available online at http://internews.kg/category/proekty/sodejstvie-stabilnosti-i-miru-v-tsentralnoj-azii/ (accessed on 12
August 2019).
[19] For full disclosure: this report is edited by Center for Media, Data & Society (CMDS), a research center belonging to
Central European University (CEU), a private school founded by Mr Soros. CMDS has not received any funding from
Soros-funded organizations to carry out work on this report.
[20] Soros Foundation-Kyrgyzstan, “Annual Report 2018,” available online at http://soros.kg/wp-
content/uploads/2019/04/SFKAnnualReportEnglish2018.pdf (accessed on 1 August 2019).
[21] Internews, “Конкурс заявок на институциональную поддержку Интерньюс для СМИ в 2020 году” (Internews media
support call for proposal in 2020), available online at http://internews.kg/glavnye-novosti/konkurs-zayavok-na-
institutsionalnuyu-podderzhku-internyus-dlya-smi-v-2020-godu/ (accessed on 1 August 2019).

Philanthropy

http://internews.kg/category/proekty/sodejstvie-stabilnosti-i-miru-v-tsentralnoj-azii/
http://soros.kg/wp-content/uploads/2019/04/SFKAnnualReportEnglish2018.pdf
http://internews.kg/glavnye-novosti/konkurs-zayavok-na-institutsionalnuyu-podderzhku-internyus-dlya-smi-v-2020-godu/


2 1 FUNDING JOURNALISM
KEY FUNDERS

Total amount of state financing in the media in 2018 was KGS 135.2m (US$ 1.9m). On top of that,
the government uses state budget money to finance KTRK, the country’s public service
broadcaster. In 2016, a total of KGS 400m (US$ 5.7m) was allocated to KTRK from the state
budget, which represented 70% of the channel’s budget, according to the latest data available. The
rest of 30% was generated by KTRK through advertising, grants and sponsorship.[22]
 
According to the KTRK’s former director general, Ilim Karypbekov, the amount of financing that
KTRK received from the state budget has not changed during the past eight to nine years. He
added that the claim made by state officials that the KTRK’s state allocation has increased in the
past three years was a lie.[23] Advertising carried by KTRK can’t exceed 10% of the broadcaster’s
daily airtime.
 
State media[24] receive financing mainly from the state budget. However, government subsidies
aren’t sufficient for them to properly operate, which has prompted debates both in the media
community and among MPs about the viability of the large state mass media sector.[25] As a
result, the state has gradually cut the budget funds allocated for the state media, which led to a
reduction of their overall operations. In December 2017, the Ministry of Culture, Information
and Tourism (MoCIT) reorganized all state media through a series of mergers and slashed 64 jobs
in these institutions, creating seven regional media outlets.[26] The newly created media centers
are there to serve as a platform for the development of various media channels and formats, and
as training units.[27] At the time of writing, these media did not start operating.
 
On top of the state budget allocations, the government allegedly uses state institutions or state-
owned companies such as banks or mining companies to fund media outlets as a way to gain
their loyalty.

Government Funding

[22] “В 2016 году ОТРК выделено порядка 400 млн сомов из госбюджета, - ОНС” (In 2016, PTRK allocated some KGS 400m
from the state budget- PSC), For.kg, 12 April 2017, available online at http://www.for.kg/news-420085-ru.html (accessed
on 10 June 2019).
[23] Глава КТРК назвал ложью информацию замглавы Минфина о финансировании ОТРК (The Head of KTRK said that
information of the Deputy Minister of Finance on financing of KTRK was a lie), Media.kg, 6 June 2018, available online at 
http://www.media.kg/news/glava-ktrk-nazval-lozhyu-informaciyu-zamglavy-minfina-o-finansirovaniya-otrk/ (accessed
on 28 July 2019).
[24] Consisting of 34 district newspapers, 12 regional newspapers, six regional television and radio broadcasters and three
nationwide newspapers.
[25] “Государственные телеканалы - обуза для бюджета?” (State TV channels – a burden for the budget?), Radio Azzatyk, 14
February 2017, available online at https://rus.azattyk.org/a/28308524.html (accessed on 10 June 2019).
[26] “The Resolution of the Government of the Kyrgyz Republic ‘On optimization of staff number of the public executive
bodies of the Kyrgyz Republic’ as of 7 May 2018, №227, p. 3, available online at http://cbd.minjust.gov.kg/act/view/ru-
ru/11855 (accessed on 10 June 2019).
[27] Daria Podolskaya, “Региональные государственные СМИ в Кыргызстане ожидает реформа” (The regional state mass
media in Kyrgyzstan expects a reform), 24.kg, 15 December 2017, available online at
https://24.kg/obschestvo/71123_regionalnyie_gosudarstvennyie_smi_vkyirgyizstane_ojidaet_reforma/ (accessed on 12
June 2019).

http://www.for.kg/news-420085-ru.html
http://www.media.kg/news/glava-ktrk-nazval-lozhyu-informaciyu-zamglavy-minfina-o-finansirovaniya-otrk/
https://rus.azattyk.org/a/28308524.html
http://cbd.minjust.gov.kg/act/view/ru-ru/11855
https://24.kg/obschestvo/71123_regionalnyie_gosudarstvennyie_smi_vkyirgyizstane_ojidaet_reforma/


22 FUNDING JOURNALISM

Attribution 3.0 Unported 
(CC BY 3.0)

Tel: +36 1 327 3000 / 2609
Fax: +36 1 235 6168

E-mail: cmds@ceu.edu
cmds.ceu.edu

Postal address:
Center for Media, Data and Society

Central European University
Nador u. 9

1051 Budapest
Hungary


